Näin sähköpostilaskuilla rahastetaan

Jeanette Samuelsson

Jeanette Samuelsson

– kuluttaja maksaa pahimmillaan satojen prosenttien korkoa maksumuistutuksen muodossa

Jotkut yritykset hyötyvät siitä, että kuluttajat unohtavat maksaa sähköpostilaskunsa

Sähköpostilaskuilla on kyseenalainen kunnia olla ylivoimaisesti surkein laskujen toimitustapa, jos kriteerinä on laskujen maksaminen ajallaan. Ainoastaan 48 prosenttia sähköpostiin tulleista kuluttajalaskuista maksetaan eräpäivään mennessä. Lukua voi verrata esimerkiksi suoraan verkkopankkiin meneviin e-laskuihin, joista 84% maksetaan ajoissa.*

E-laskut unohtuvat helposti

Mistä surkea tilasto johtuu? Ensinnäkin osa sähköpostilaskuista ei koskaan saavu perille, koska ne juuttuvat roskapostikoriin. Ja vaikka laskut saapuisivatkin perille, ne usein unohtuvat ellei niitä maksa heti.

Luulisi että näin surkea onnistumisprosentti saisi kaikki sähköpostilaskuja lähettävät yritykset pohtimaan vaihtoehtoisia lähettämistapoja. Kukapa haluaisi edistää lähettämistapaa, joka pärjää tilastollisesti näin huonosti?

Totuus valitettavasti on, että kaikilla yrityksillä ei ole intressejä parantaa tilannetta. Jotkut yritykset ovat suorastaan ottaneet tavaksi rahastaa kuluttajia maksumuistutuksilla. Annan tästä käytännön esimerkin:

  1. Kuluttajalle saapuu 19,90 euron lasku sähköpostiin, jonka maksaminen suurella todennäköisyydellä unohtuu.
  2. Yritys lähettää uuden laskun, johon on lisätty 5 euron muistutusmaksu.
  3. Kuluttaja maksaa laskun, ja tulee samalla maksaneeksi yli 300 prosentin vuosikorkoa.

Viiden euron muistutusmaksu on nimittäin huima summa, kun alkuperäinen laskutettava summa on pieni. Muunnettuna vuosikoroksi se tekee tässä esimerkkitapauksessa yli 300 prosenttia 30 päivän maksuajalla. Ei siis mikään ihme, että yrityksillä saattaa olla houkutus rahastaa maksumuistutuksilla, kun järjestelmä sen kerran sallii.

Sähköpostilaskuista voi saada huimat lisätuotot

Jotkut yritykset kieltäytyvät lähettämästä kuluttajille maksuttomia paperilaskuja. Syy ei niinkään lienee paperilaskuista aiheutuvat kulut, vaan pikemminkin sähköpostilaskuista saadut huimat lisätuotot.

Suomessa sähköpostitse lähetettyjen laskujen osuus kaikista kuluttajalaskuista on yli 10 prosenttia perintäyhtiö Lindorffin tilastojen mukaan. Jokaisen kuluttajan kannattaisi vakavissaan pohtia vaihtoehtoja valitessaan, miten laskunsa haluaa perille.

 

* Tilastot ovat peräisin perintäyhtiö Lindorffin analyysistä, jonka voi ladata tästä.
(http://hs.lindorff.com/http/profit.lindorff.fi/lataa-lindorff-analyysi-2016)