Investerar berättelse

Klevers styrelsemedlem Stefan Anderson: “Det var inte så att vi satt vid köksbordet med familjen och att jag tvingade dem att investera i Klever. De tog beslutet helt själva”.

Mathias Soini

Mathias Soini

Stefan Anderson är Klevers styrelsemedlem och kommer från Vasa. Efter att han gick ut Vasa Hanken bodde han i Stockholm i nio år och jobbade för bl.a. Procter&Gamble och Schibsted. Han har även jobbat på Sanoma och har nu senast fungerat som Finlands VD och Chief Sales Officer på det globala parkeringsföretaget EasyPark.

Vem är Stefan Anderson? Vad är du bra på?

”Jag har erfarenhet i olika ledande roller som bl.a. vd och koncernchef, allt som har med strategiutveckling och affärsutveckling & kommersialisering att göra. Försäljning och marknadsföring är vad jag gör”, svarar han.

“Jag är bra på att ta fram koncept som är attraktiva för olika målgrupper. Sedan säkerställer jag att det händer någon slags försäljning mot dem. Kundgrupperna kan vara B2C eller B2B, men även C2C eller C2B. Jag har jobbat med alla dessa upplägg”, förklarar Stefan.

Såg du potential för kommersialisering och ett koncept attraktivt för målgrupperna även med Klever när du blev styrelsemedlem för två år sedan?

”Det var mera än så. Allt startade med att Simon och Jeanette kontaktade mig. Jag satt ju även i styrelsen för deras första företag Fixura, som håller på med peer-to-peer lån”, berättar han.

 ”Jeanette förklarade mig konceptet. Jag har ju inte direkt erfarenhet från bankvärlden, men i att se potential i koncept som också uppskattas av konsumenter är jag inte så dålig på”.

”Det är bara att se på makrotrender; såsom att så gott som alla har smarttelefoner, folk betalar via mobilen, och så har folk mindre tid och allt ska gå enkelt till.”

”När det dessutom är så att de övriga spelarna i fakturerings- och betalningskedjan dvs. banker, fakturaleverantörer och kreditinstitut har en likadan syn på dessa trender och marknadssituationen, samt har en likadan vision betyder det att ekosystemets spelare inte spelar mot varandra, utan de har samma intresse att samarbeta”, menar Stefan.

“Slutanvändarna må vara konsumenter, men dessa spelare är viktiga samarbetspartners för Klever och dess framgång.”

Vad är din roll i Klevers styrelse?

”Om jag kollar på vem vi har i styrelsen; Teemu som har en teknologisk bakgrund och kunnande, Dag som kommer från finansvärlden och Mats är ny och har mer startup perspektiv och förstår företags olika faser och vad som bör göras”, börjar han.

”Själv har jag också erfarenhet från att starta upp nya företag som också köpts upp, men mitt kunnande från mediavärlden samt min erfarenhet inom affärs- och produktutveckling samt kommersialisering är väl mitt nyckelkunnande i Klever”, säger Stefan.

Det finns vissa tydliga likheter mellan Easypark och Klever. Vad ser du som gemensamt med dessa företag?

”Easypark använder man för att betala sin parkering för. Grundkoncepter är lika, dvs. det finns ett klart konsumentbehov och den unika säljpunkten är densamma; alltså bekvämlighet.”

”Dessutom finns det andra likheter som att spara konsumenters pengar. På Klever hjälper vi till att lösa likviditetsproblem då vi kommer att erbjuda konkurrenskraftigt prissatta betalningsmetoder. Dessutom kan våra kunder undvika problem som uppstår i samband med obetalda fakturor dvs. påminnelseavgifter och i värsta fall betalningsanmärkningar”, förklarar han.

Klever påminner om kommande förfallodagar med notiser och appen sparar även betalningspåminnelser med sina ursprungliga fakturor.

Hur blev det så att inte bara du men även din familj har investerat i Klever?

”Min hela familj har gått eller går på Svenska Handelshögskolan och har såvida en viss grundkunskap i ekonomi. Alla i familjen har också aktieportföljer från förut, fast det mest handlar om börsnoterade bluechip-företag. De är ganska låg risk men också låg belöning placeringar”, berättar Stefan.

“Det var inte så att vi satt ner vid köksbordet och befallde min familj att investera i Klever. De har själva tagit beslutet att investera. Visserligen har de frågat mig en del frågor om varför jag tror på företaget”, berättar Stefan.

”Det nya PSD2-direktivet kommer att förändra bankvärlden, konsumentbehovet och makrotrenderna finns också där. Men som vi alla vet så är startups riskfyllda investeringar men de kan också ha höga belöningar.”

“Nu gäller det bara för Klevers operativa ledning att kapitalisera på idén. Jag har fullt tillit till Jeanette och Simon som jag känner sedan en massa år tillbaka.”

Blev du intresserad av Klever och i att investera i företaget? Idag är kampanjen öppen för sista dagen. Gör en liten eller stor investering på www.invesdor.com/Klever